Dr hab. Marta Kowalczuk-Walędziak
Wydział Nauk o Edukacji UwB
Dyscyplina / subdyscyplina
pedagogika; pedeutologia, dydaktyka szkoły wyższej, pedagogika porównawcza
ZAINTERESOWANIA NAUKOWE
- kształcenie wstępne nauczycieli na studiach magisterskich z perspektywy krajowej i międzynarodowej (m.in. motywacja do podejmowania studiów magisterskich; efekty nauczania-uczenia się; implementacja wiedzy i kompetencji zdobytych w toku studiów w praktyce zawodowej; łączenie działalności badawczej i dydaktycznej przez nauczycieli akademickich)
- rozwój profesjonalny nauczycieli (m.in. skuteczność wybranych form doskonalenia zawodowego nauczycieli; działalność innowacyjna i badawcza nauczycieli)
- praktyka edukacyjna oparta na wynikach badań naukowych (evidence-informed practice) (m.in. wykorzystywanie wyników badań naukowych w praktyce i polityce edukacyjnej)
- umiędzynarodowienie procesu kształcenia na różnych szczeblach edukacji (m.in. internacjonalizacja procesu kształcenia w szkole średniej; międzynarodowa mobilność uczniów; uznawanie efektów kształcenia zdobytych przez uczniów za granicą)
NAJWAŻNIEJSZE PUBLIKACJE
- Kowalczuk-Walędziak M., Valeeva R., Sablić M, & Menter I. (Eds.) (2023). The Palgrave handbook of teacher education in Central and Eastern Europe. Palgrave Macmillan (pp. 604).
- Kowalczuk-Walędziak M. (2023). Policy context for the development of innovative teachers [in:] K. Livingston, C. O’Sullivan, & K. Attard (Eds.), Characteristics and conditions for innovative teachers: international perspectives (pp. 17–35). London: Routledge.
- Kowalczuk-Walędziak M. (2021). Building a research-rich teaching profession. The promises and challenges of doctoral studies as a form of teacher professional development. Peter Lang. (pp. 236).
- Alves P., Lopes A., Menezes I., & Kowalczuk-Walędziak M. (2021). The research-practice nexus in doctoral education: The voices of social and health sciences PhD candidates and graduates. “Research in Post-Compulsory Education”, 26(3), 290–311. Taylor and Francis [Scopus].
- Kowalczuk-Walędziak M., Lopes A., Underwood J., Daniela L., & Clipa, O. (2020). Meaningful time for professional growth or a waste of time? A study in five countries on teachers’ experiences within Master’s dissertation/thesis work. “Teaching Education”, 31(4), 459–479. Taylor and Francis [Scopus].
ADRES MAILOWY
m.kowalczuk@uwb.edu.pl